Az emberek többsége szabadságon van az ünnepek alatt. Mennyire dolgoznak hatékonyan azok, akik mégis az irodákban vannak? Személyes véleményem alapján nagyjából semennyire. Ez így általánosítás, nézzünk kicsit mélyebbre!
Azokban a kereskedelmi pozíciókban ahol kapcsolatot kell tartani más cégek képviselőivel, ott nincs értelme az ünnepek alatt dolgozni, ugyanis szinte senki sem elérhető. Emellett elég demotiváló kikapcsolt céges telefonszámokat hivogatni és automatikus házon kívüli e-maileket olvasni egész nap.
Más a helyzet azokban a munkakörökben, ahol például év végi zárási feladatok miatt szükséges a jelenlét. Ilyen esetekben még előnyös is, hogy alig dolgoznak páran a cégeknél, mert minimális tranzakció keletkezik, ami befolyásolná az év végi számokat.
Ahol ügyeleti rendszerben, ügyfélszolgálatokon dolgoznak, ott érdemes korábbi évek statisztikáit alapul venni ahhoz, hogy megállapítsák a beosztás létszámigényét. Akár rövidített nyitva tartás is megoldás lehet.
Üzletekben, turisztikai, vendéglátó egységekben pont ellentétes a hatás, a szabadságon lévők egy része elutazik, megtölti a szállodákat, sok baráti, családi találkozóra kerül sor és egy máskor gyenge vasárnap, hétfő este is teltházzal üzemelnek az éttermek.
A karácsonyi szezonban a munkaadóknak mindenképp azt javaslom, hogy csak azt hívják be szabadság helyett, akinek a jelenléte abszolút szükséges. A többiek egy-, másfél hetes pihenés után hatékonyabban fognak dolgozni.
Ez a megállapítás érvényes a hosszú hétvégék előtt vagy után tartott munkanap áthelyezésekre is. 2015-ben ebből rögtön január 10-én lesz az első, majd augusztus 8-án és december 12-én.