Überhatékony az UBER?

Pár napja próbáltam ki az Uber-t Budapesten, hatékonysági szempontból jeles, kb.: 30-40%-kal olcsóbb, mint a sárga taxik. A többi szempont más asztala.

Ahhoz, hogy igénybe tudjuk venni az Ubert, le kell töltsük okos telefonunkra az app-ot, regisztráljuk pár adatunkat és a bankkártyánkat. Vagy a pillanatnyi tartózkodási helyünkre vagy a Google Maps alapú térképbe címet beírva rendelhetünk autót. A rendeléskor látjuk a kis térképen, hogy vannak-e Uber taxik a közelünkben és adott helyzetünkhöz várhatóan mennyi idő alatt ér oda az első autó. Látjuk milyen autótípust, rendszámot keressünk, látjuk a sofőr fényképét is.

uber1min

Beszállás után a sofőr elindul az app által mutatott útvonalon. Az utazás kellemes: nem ordít az URH, tiszta, rendezett autókkal és sofőrökkel utaztam. Olyan élmény, mintha egy haverunk jött volna értünk, beszélgettünk az eddigi tapasztatokról, milyen többletfunkciói vannak az app-nak, stb.

ut

A „hatékonysági énemnek” azonban az utazás vége tetszik a legjobban. A sofőr lezárja az utat az ő okos telefonján, amin látom a viteldíjat. A háttérben megtörténik a kártyás fizetés és ennyi. Nincs taxióra, nem kell pénzezni, terminálozni, papírozni, számlát írni. Egy perc alatt megkapom mailban a számlát is, amin rajta az utazás díja, az útvonal térképen, az utazás kezdete, vége, időtartama, hossza, a sofőr adatai, stb.. minden ami kell. Vásárlói oldalról ez élmény.

Mivel még csak pár hete üzemel a rendszer, kevés Uber autó rója az utakat. Rövid idő alatt a belvárosban és annak környékén kapunk autót, külvárosban már kisebb eséllyel vagy egyáltalán nem. Egyik hétfő reggel például a belvárosban sem tudtam rendelni.

A taxisok természetesen az Uber ellen fordultak a világ sok városában, csakúgy mint Budapesten és a hatóságok is vizsgálódnak. Az elmúlt pár évben egységesítették a taxikat és áraikat Budapesten, címkiadó rendszereket vezettek be, banki terminálokat telepítettek az autók többségébe, a működési engedély kiváltása, fenntartása, stb. növeli a havi fix kiadásaikat. Mindehhez egy érzékelhető áremelkedés is kapcsolódott, amit mi fogyasztók fizetünk meg.
– Vajon a főváros által létrehozott / kikényszerített taxis szolgáltatás valóban ér a fogyasztóknak +30-40%-kal drágább tarifát?
– Hogyan lehetne a taxisokat újra versenyhelyzetbe hozni, akár az Uber mellett?
– És végezetül vajon bírja-e majd az Uber tartani az alacsonyabb árakat, ha majd pár hónap után kiderül, mire elég a bevételük?

Jó pár éve a fapados légitársaságok is hasonló újításként jelentek meg a piacon alacsony bevezető áraikkal. Jövendölték a hagyományos légitársaságok végét, mint most a taxisokét. Aztán beállt a piac, kialakult ki utazik egyikkel és másikkal. A hatékonyan működő hagyományos légitársaságok azóta is működnek. Engedik-e vajon ennek analógiájára, hogy a fogyasztó döntse el miért fizet és mennyit?

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s