Múlt hét eleje óta vezető nélkül közlekedik a 4-es metró! Megnéztem, üres a vezetőfülke és békésen utazott mindenki.
Amellett, hogy nemzetközi szinten felvághatunk ezzel, azért jó ez nekünk, mert olcsóbb a működtetése:
– nincs vezető (bérköltség + járulékok, szabadság és betegség)
– olcsóbbak a szerelvények (a vezetőfülkét és az irányító berendezéseket is elbontják)
Jelenleg 15 ilyen kocsi fut az alagútban vezető nélkül. A teljes műszakidőt kb.: 35 vezetővel lehet lefedni, napi 19 órás üzemidővel és 8 órás műszakokkal számolva. Ezek helyett a központban vélhetően ül pár ember, aki ha kell beavatkozik és figyeli a kamera képeket.
Kis szépséghiba, hogy mind a 11 állomáson 2-2 peronőr van, ami rontja a költség oldalt, ugyanakkor az egy főre jutó bérköltség vélhetően alacsonyabb.
Mivel EU-s pénzből valósult meg a beruházás, a főváros számára vélhetően fontosabb szempont volt az olcsóbb működtetés, mint a beruházás összege, ezért választhatták ezt az vezető nélküli technológiát.