Külföldi autórendszám kontra állami bevételek

Hogyan növelhetné az adó bevételeit a kormány a külföldi rendszámú autók esetében?

Több éve láthatunk főleg szlovák, német rendszámú autókat a magyar utakon, pedig mindenki sejti, hogy többségük Magyar lakos és nem külföldön használja autóját java részt. Ezzel még így nem is lenne semmi probléma, mert az EU-n belül szabad az átjárás. Viszont ezek a honfitársaink sok esetben azért választják a külföldi rendszámot, hogy ezzel regisztrációs és/vagy egyéb adókat takarítsanak meg. Minél nagyobb értékű az autó, annál nagyobb a megtakarítás.

A jogszabály ezt lehetővé is teszi, maradt kiskapu: „magyar állampolgár, akinek a szokásos tartózkodási helye Magyarországon van, az autót hat hónapon belül összességében 30 nap időtartamot meg nem haladóan használhatja kölcsönszerződéssel. A használati jogosultság időtartamát az autó birtokba adásának napjával együtt fel kell tüntetni az szerződésben. A szerződést a használónak egy esetleges közúti ellenőrzés során be kell mutatnia.” (forrás: totalcar)

Ugyanakkor ez azt jelenti, hogy a kiskapun való átslisszolással az állam adóbevételektől esik el. Hatékonyabb módszer lenne a használat definiálására, ha az állam azt venné alapul az adóztatás szempontjából, hogy melyik országban használják az autót életvitel szerűen. Azaz ha Magyarországon használják azt pl.: 6 hónapot meghaladóan, akkor a Magyar adójogszabályok vonatkozzanak az autó adótételeinek kiszabásakor is.

Hasonló logikával két év felfüggesztettre és 500 ezer euróra bírságolta meg a német hatóság Boris Beckert 2002-ben, mivel lakhelyéül Monte Carlót adta meg, viszont életvitel szerűen Münchenben élt. Ennek analógiájára, aki hazánkban használja a külföldi rendszámú járművét döntő többségében, ahogy letelik pl.: 6 hónap, kap egy különbözeti csekket az adóhivataltól, melyben a másik országban már befizetett adótételeket jóváírják, viszont kiterhelik a magyar hatályban lévő adótételeket.

A magyarországi használat idejét az országhatárokon található rendszámolvasók biztosíthatják, illetve feltehetően az érintett országok adóhatóságainak együttműködésére is szükség lenne.

2 gondolat “Külföldi autórendszám kontra állami bevételek” bejegyzéshez

  1. Kristóf! Nem vagy naprakész! A jogszabályt, melyre a totalcar útján hivatkozol, már e tekintetben megsemmisítette az EU , a link sem él már, mert idejét múlt! Alaposabban, sokkal alaposabban, pláne egy induló oldalnál!

    Kedvelés

    • Misi! Köszi, hogy felhívod a figyelmem a jogszabályi változtatásra. Ha belinkeled az aktuális szabályozást, azt még jobban megköszönöm (legalábbis hétköznapi embernek érthető verzióját).
      Ez azonban nem sokat változtat azon gondolom, hogy az utcán futnak a külföldi rendszámú autók, melyek nem a magyarországi adótételek szerint adóznak. Mert ha nem így lenne, minek érné meg még mindig pl.: a szlovák rendszám?

      Kedvelés

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s