Mindennapi vásárlásaink során a pénztárnál egy, kettő vagy akár három különböző bizonylatot, blokkot, számlát kapunk, melyek nagy része a kukában landol. Akkor meg minek nyomtatják ki egyáltalán?
Persze a számlaadási kötelezettség van a háttérben, amivel nincs is semmi gond, de vajon a papír alapú számláról hogyan lehetne nagyobb mértékben átállni az elektronikus számlára?
Az elektronikus számla már létező gyakorlat, internetes vásárlások során csaknem megszokott is. Ugyanakkor egy hypermarket vagy sarki kisbolt hogyan tudna elektronikus számlát adni vásárláskor?
A hypermarketek, nagyobb áruházláncok esetében a törvásárlói programhoz / kártyához lehetne kapcsolni az elektronikus számlát. Azaz a törzsvásárlói kártya bemutatásakor automatikusan e-mail formátumban küldhetné a kassza az ÁFA-s vagy sima számlát, bizonylatot.
Ez akár a házhozszállításnál is működhetne, mivel ott amúgy a regisztráció során (pl.: Tesco) amúgy is meg kell adni személyes adatokat és a szerződési feltételeket is kell fogadni, aminek lehetne része az elektronikus számla elfogadás is. Az említett áruházláncnál az önkiszolágló kasszák által adott papír bizonylat már így is összevont adatokat ad a vásárlásról, a törzsvásárlói kapott pontokról, illetve a kártyás fiezetésről (lásd a képen). Azaz a rendszer a szükséges összevont formátumot már tudja, már csak az a lépés szükséges, hogy a nyomtató helyett az e-mail server felé küldje a pénztárgép software a bizonylatot.
A kártyás vásárlási bizonylat eleve szinte teljesen felesleges azok esetében, akik erről a vásárlás pillanatában sms-t kapnak bankuktól és/vagy az internetbankos alkalmazáson is bármikor látják a tranzakciós visszaigazolást. Azaz ugyanarról a tranzakcióról akár három formában is jön értesítés. A bankkártyán lévő chip tartalmazhatná azt az információt, hogy a felhasználó igényt tart-e a papírslejfnire vagy nem, csakúgy mint azt az infót, hogy a chipes kártya pin-t kér és nem kell aláírni (elvileg) az eladó példányát. Másik opció lehetne, hogy maga a terminál kérdezi meg, hogy kér-e bizonylatot a kedves vevő. Ez a funckió már működik az ATM terminálok többségén.
További – talán már túl merész – ötletem, hogy a bankkártyás vásárlás esetén a terminál az elektronikus számlát a tranzakciós értesítővel együtt a bank felé küldje meg. Ez szolgálna elektronikus számlaként, az internetbankon keresztül pedig bármikor lehívható lenne a számla, illetve akár ki is lehetne nyomtatni, ha bármi termékreklamáció miatt ez szükséges. Azaz kártyával fizetek a sarki kisboltban, pittyen az sms, látom hogy stimmel az összeg és ENNYI.
Ez utóbbi verzió nyilván nagyobb fejlesztést és a jogi háttér rendezését is igényli, a bank, a kártyás társaság és a kereskedő között vagy akár törvénymódosítást is igényel. Emellett valószínűleg a terminálok nem állnak készen az összes felsorolt funkció elvégzésére. Ugyanakkor hatekonyabban hosszabb távon gondolkodunk: a kereskedők, bankok is újabb, innovatív szolgáltatásokkal tudják ügyfeleiket megtartani. Valamint nem utolsó sorban gyorsabbá válik a fizetés, kevesebb pénztáros kell nagyobb üzletekben, kevesebb papír bizonylatot kell kinyomtatni, tárolni, archiválni éveken keresztül, azaz a fejlesztéseket alátámasztó gazdaságossági számolás (business case) akár rövidtávon is pozitív egyenlegű lehet.